headline photo

Masjid-Masjid Bersejarah

Jumat, 25 Desember 2009


1. 2. 
1.  Masjid Al-Haram Makkah

Masjid pertama yang dibina oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail a.s pada sekitar tahun 2793 sebelum Hijrah di Makkah Mukarramah, Arab Saudi. Masjid ini adalah masjid pertama dalam sejarah. Di dalam masjid ini terdapat Ka'bah sebagai kiblat Umat Islam dan tempat Umat Islam menunaikan ibadat Haji. Masjid ini telah beberapa kali dibuat pembaharuan dan perluasan serta dibangun pula sebuah perpustakaan besar di masjid ini. Setiap tahun terdapat lebih dari 800 juta orang umat Islam mengunjungi masjid ini untuk menunaikan ibadah Haji/umroh dan tawaf mengelilingi Ka'bah.
Shalat di Mesjid ini sama dengan 100.000 kali shalat di tempat lainnya.



2.  Masjid Nabawi Madinah


Shalat di tempat ini sama dengan 10.000 kali shalat di tempat lain..
Juga terdapat makam Rasulullah saw di dalamnya dan terdapat Raudah al-Jannah (Taman Surga)

Masjid ini dibangun oleh Rasulullah s.a.w pada tahun (1 Hijrah - 622 Masehi). Ia merupakan masjid kedua dalam sejarah Islam dan merupakan pusat pemerintahan Islam yang pertama. Selain dari itu, masjid ini merupakan Masjidil Haram kedua yang dianjurkan untuk bersusah-payah untuk mengunjunginya, sebagai pusat kerohanian, pemikiran dan politik bagi Jemaah Islam serta lambang penyatuan umat Islam. Di sinilah lahirnya dustur perundangan Islam yang pertama.
--------->
3.4. 
3 dan 4.   Mud Mosque.. Masjid Besar Djenne

Tiga Menara Masjid Besar yang terkenal mengadap pasar pusat Djenné. Masjid Besar Djenné adalah bangunan bata tanah liat di dunia dan di anggap oleh para arsitek sebagai gaya seni bangunan Sudano-Sahelian, walaupun dengan pengaruh Islam yang jelas. Masjid ini terletak di bandar Djenné, Mali di dataran  ali sungai Bani. Masjid ini pertama  dibangun pada abad ke-13, tetapi strukturnya telah ada semenjak 1907. Selain merupakan pusat masyarakat Djenné, ia adalah salah satu situs yang terkenal di Afrika. Bersama dengan keseluruhan bandar Djenné ia telah disiarkan sebagai Situs Warisan Dunia (World Heritage Site) oleh Organisasi Kebudayaan, Sains, dan Pendidikan Perserikatan Bangsa-bangsa (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization - UNESCO) pada 1988.
--------->

56. 
5.   Masjid-Qait-Bey-Mesir
6.   Masjid-Quba-Madinah..
--------->
7.8.
7.   Masjid-Jamie-Sulaimaniah-Turki...

Masjid ini dibangun oleh Sultan Sulaiman al-Qanuni. Di dalamnya dikebumikan jenazah Salim 1, salah seorang khalifah kerajaan Othmaniah. Masjid ini terletak di kawasan perkuburan di belakang Universitas Istanbul yang merupakan salah satu peninggalan sejarah Islam yang masih ada hingga sekarang. Masjid ini mempunyai empat buah mimbar. Batu-batu marmar yang digunakan untuk membina masjid ini di ambil dari kepulauan Marmarah, Semenanjung Tanah Arab dan Yaman. Ia dihiasi dengan perhiasan yang berwarna-warni dan seni khat hasil tulisan Ahmad Qurah dan Hasan Syalabi yang merupakan penulis khat yang termasyhur pada zaman pemerintahan kerajaan Othmaniah. Di dalam masjid ini juga dibangun sebuah perpustakaan yang besar.

8.   Masjid-Delhi-India

Masjid ini dibangun oleh Sultan Syah Jahan pada zaman pemerintahan Islam abad ke 17 (1644 - 1658 Masehi) di bandar Delhi, India. Masjid ini adalah sebuah masjid yang terbesar di India, bentuk bangunan masjid ini adalah berbentuk bangunan khas India yang digabungkan dengan corak Candi Budha dan seni ukir India sebelum Islam. Ia mempunyai dua buah menara setinggi 40 meter dengan bentuknya yang sangat unik dan menarik.
--------->
9.10
9 dan 10.  Masjid-Samara-Iraq

Masjid ini dibangun oleh Khalifah Kerajaan Abbasiah yaitu Sultan al-Mutawakkil pada tahun (218 - 228 Hijrah) (833 - 843 Masehi) di bandar Samara' Iraq. Bangunan masjid ini mirip benteng pertahanan di mana menaranya dikelilingi dengan tangga yang mengingatkan kita kepada menara Babel. Masjid ini mempunyai 16 buah pintu yang merupakan sebuah masjid yang terluas di bangun ketika itu. Namun sayang masjid bersejarah ini rusak parah terkena imbas invasi Amerika beberapa waktu lalu. Pengeboman masjid suci kaum sunni ini dilaporkan dilakukan oleh sekawanan yang berseragam aparat polisi.
--------->
1112.
11.   Masjid-Asfahan-Iran..

Masjid asy-Syah al-Kabir yang dibangun di bandar Asfahan, Iran. Banyak dari kalangan ulama yang menisbahkan namanya kepada masjid ini.

12.   Masjid-Al-Azhar-Mesir

Masjid ini dibangun oleh Jauhar as-Siqilli di bandar Kaherah atas arahan Khalifah Fatimiah al-Muiz Lidinillah. Masjid ini dibangun antara tahun (359 - 361 Hijrah) ( 970 - 972 Masehi). Ia merupakan sebuah masjid yang terkenal pula sebagai sebuah pusat kajian Islam. Dinamakan dengan al-Azhar sebagai isyarat kepada az-Zahra' yaitu gelar Saidatina Fatimah puteri Rasulullah s.a.w. Masjid ini mulai berfungsi sebagai sebuah Universitas pada zaman pemerintahan kerajaan Mamalik, kemudian pada tahun 1961 Masehi ia berubah menjadi sebuah Universitas modern yang mempunyai beberapa fakultas. Al-Azhar dianggap sebagai pusat penyebaran pemikiran Islam, politik dan ilmu-ilmu agama di negara Mesir serta dunia Islam secara keseluruhan. Masjid ini mempunyai lima buah menara dalam berbagai bentuk serta mempunyai 13 mihrab. Di dalam masjid ini terdapat sebuah perpustakaan yang sangat besar.
--------->
13.14.
13.   Mesjid-Qishas-Jeddah


Disini dilaksanakan hukum Qishas setiap hari Jum'at..(kalau banyak yg akan diqishas, kadang dilaksanakan juga sampai hari Sabtu) Qishas/potong tangan, dll.. tergantung kesalahan masing-masing.
Namun melihat masjid tersebut dari dekat, jauh dari kesan mengerikan. Suasananya sama seperti kita berada di masjid-masjid lainnya. Masjid Qishash menjadi salah satu tempat yang sering dikunjungi. Ada rasa penasaran, mengingat fungsinya tidak hanya tempat salat semata.

14.  Masjid Namira Arafat. Masjid terbesar di Arafah
--------->
15.   16.
15.   Masjid-Qiblatain-Makkah


Menurut penjaga mesjid, Abdullah Al Aqil, para jamaah haji rata-rata tidak memahami betul kisah soal masjid ini. Saat turunnya perintah menghadap kiblat, sahabat Bani Salamah sedang salat ashar, tengah melaksanakan rakaat kedua menghadap Baitul Maqdis. 

Karena sahabat utusan Rasulullah datang, memberitahukan telah turun wahyu salat menghadap Ka'bah Bani Salamah yang menjadi imam langsung memutar arah salatnya secara berlawanan ke arah Masjidil Haram, Makkah. 

"Mereka berebut salat di situ karena mereka mengira Nabi salat di sini dulu. Itu tidak benar sebagaimana diriwayatkan di hadis Imam Bukhori. Masjid ini hanya milik sahabat Nabi, Bani Salamah. Jadi yang berpindah arah kiblat ini bukan Nabi, bukan Nabi yang salat di sini. Tapi sahabat Nabi, yakni Bani Salamah, makanya disebut Qiblatain. Saya sudah berkali-kali menjelaskan, tapi yang datang silih berganti ya susah juga," katanya.





16.   Masjid-Khaif-Mina

Di Mesjid ini ketika musim haji, Shalat Dzuhur hanya dilaksanakan 2 rakaat. Shalatnya diqashar.. keringanan dari Allah untuk para jemaah haji)

--------->
17.
17.   Mesjid-Kucing


Mesjid ini adalah Mesjid Abu Hurairoh..
Kenapa disebut mesjid Kucing? kabarnya karena Abu Hurairoh sangat menyukai kucing..
Wallahu a'lam
--------->
18.19.20.

18, 19 dan 20.  Masjid Jin

Tempat dimana Jin Masuk Islam di hadapan Rasulullah saw karena terpesona dengan bacaan Al-Quran yang dibacakan Rasulullah saw..Menara di belakangnya tidak termasuk mesjid.. Itu adalah hotel yang terletak tepat di belakang mesjid
--------->
21.22.
23.24.
25.26.

21.   Masjid-As-Sokhroh-Palestina

Batu As-Sakhrah di kota tua Jerusalem (Al Quds) merupakan salah satu simbol sejarah Isra Mi'raj. Batu besar seukuran rumah tipe 36 itu merupakan "landasan pacu" saat Nabi Muhammad diangkat ke langit untuk BerIsra Mi'raj bersama Malaikat Jibril. Karena posisinya yang tergantung di kubah Baitul Maqdis, As-Sakhrah juga dikenal dengan hanging rock. Sakhrah artinya Batu (the Stone).
Batu tersebut kemudian diabadikan dengan mesjid ini untuk melindunginya yang kemudian disebut dengan mesjid As-Sokhroh..
Masjid ini telah dibangun pada zaman Khalifah Umawi, Abdul Malik bin Marwan di antara tahun (65-86 Hijrah), (684-705 Masehi) di bandar Baitulmaqdis (Jerusalem). Masjid ini merupakan sebuah bangunan masjid yang unik dalam dunia arkitek Islam karena mengikuti kedudukan batu sebagai tempat permulaan Mi'raj Rasulullah s.a.w ke langit (Sidratul Muntaha). Masjid ini telah beberapa kali direnovasi serta dihiasi dengan mozek dan batu jubin Turki pada tahun 1554 Masehi. Dan kaum yahudi mengalihkan perhatian dunia dengan menganggap mesjid inilah Masjidil Aqsha untuk bisa menghancurkan Masjidil Aqsha yang mulia

22 - 24.   Masjidil-Aqsha-Palestina

Salah satu dari 3 mesjid Mulia dalam Islam..Shalat disini sama dengan 100 kali shalat di tempat lain..Bandar Al-Quds terletak di garis bujur 35 derajat dan di garisan lintang 31 derajat. Merupakan bandar yang tertua di dunia, di mana ia telah dibangun pada tahun 3000 Sebelum Masihi.
Di dalam bandar ini terdapat Masjidilaqsa yang juga termasuk di antara masjid yang tertua di dunia setelah Masjidilharam. Imam Bukhari dan perawi-perawi yang lain telah meriwayatkan sebuah hadis: Nabi s.a.w ditanya: Masjid yang manakah pertama kali dibangun di atas muka bumi? Lalu baginda bersabda: Masjidilharam. Setelah itu baginda di tanya lagi: Setelah itu? Baginda bersabda: Masjidilaqsa. Kemudian baginda ditanya: Berapakah jarak pembinaan di antara keduanya? Baginda menjawab: 40 tahun.
Di dalam Islam Masjidilaqsa mempunyai kedudukan yang sangat tinggi, di mana ia merupakan kiblat pertama bagi umat Islam dan Nabi s.a.w sendiri pernah mendirikan sembahyang sebanyak 17 bulan secara menghadap ke arah Masjidilaqsa, kemudian baginda menukar arah kiblat ke Masjidilharam setelah diturunkan perintah oleh Allah supaya baginda berbuat demikian.
Dari masjid inilah juga Rasulullah s.a.w dimikrajkan ke langit selepas baginda diisra'kan dari Masjidilharam ke Masjdilaqsa selama satu malam dan mendirikan sembahyang bersama seluruh para nabi-nabi sebelum baginda melakukan perjalanan Mikraj ke langit.

25 dan 26.   Masjid-As-Sokhroh dan Masjidil-Aqsha

Mesjid Al-Aqsha yg berkubah hijau & As-sokhroh yang berkubah emas..kaum Yahudi berusaha memindahkan fikiran kita agar mereka dengan mudahnya menghancurkan Masjidil Aqsha yang mulia ini.. Mudah"an diberi kesempatan untuk mengunjunginya.. amiinn..
--------->
27.28.
27.   Masjid-Ali
28.   Masjid-Al-Jumaah Madinah
--------->
29. 30.
29.   Masjid-e-Gamama
30.   Masjid-Jamie-Sulaimaniah-Turki
--------->
31. 32. 
31.   Masjid-Mashar-Muzdalifah
32.   Masjid-Shajarah-Masjid-Ali
--------->
33
33.   Mesjid-Abu-BakarMakkah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
free counters